Acasă Sistemul electoral mixt

Sistemul electoral mixt

Următoarele alegeri parlamentare ordinare din Republica Moldova se vor desfășura în baza unui sistem electoral mixt: o combinație dintre sistemul reprezentării proporţionale şi sistemul majoritar.

Sistemul electoral mixt a fost aprobat de către Parlamentul Republicii Moldova, la 20 iulie 2017, prin votarea Proiectului de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative din 20.07.2017

Astfel, conform noului sistem adoptat, în circumscripţia naţională (care cuprinde întreg teritoriul Republicii Moldova și secţiile de votare din străinătate), se aleg 50 de deputaţi în baza votului reprezentării proporţionale. Alegătorii votează partidul sau blocul electoral pe liste închise de partid.

În circumscripţiile uninominale se aleg 51 de deputaţi în baza votului majoritar, câte un deputat de la fiecare circumscripţie, inclusiv de la cele constituite pentru alegătorii din localitățile din stânga Nistrului și pentru alegătorii din afara țării.

În cadrul alegerilor parlamentare, fiecare alegător are dreptul să voteze cu două buletine de vot – unul pentru circumscripția națională și altul pentru circumscripția uninominală. Fiecare vot are putere juridică egală.

  • Candidaţi la funcţia de deputat în Parlament pot fi persoanele cu drept de vot care au împlinit, inclusiv în ziua alegerilor, vârsta de 18 ani și care deţin cetăţenia Republicii Moldova.
  • Pentru a fi înregistrat în calitate de candidat pentru circumscripţia uninominală, persoana va prezenta consiliilor electorale de circumscripție, liste de subscripţie cu semnăturile a cel puţin 500 şi cel mult 1 000 de susţinători cu drept de vot care domiciliază în circumscripţia uninominală unde acesta intenţionează să candideze.
  • Pentru promovarea înregistrării candidatelor-femei în alegeri, Parlamentul a decis reducerea la cel puţin 250 şi cel mult 500 de semnături ale susţinătorilor cu drept de vot din circumscripţia unde candidează.
  • Persoanele care doresc să candideze în circumscripțiile uninominale constituite pentru localitățile din stânga Nistrului și peste hotarele țării, vor putea colecta semnături pentru susținerea candidaturii lor din oricare cele 51 de circumscripții.
  • O persoană poate fi inclusă de un partid/bloc electoral pe lista candidaților pentru circumscripția națională, având în același timp și dreptul de a candida într-o circumscripţie uninominală. O listă de candidaţi pentru circumscripția națională va conține cel puțin 30 și cel mult 55 de persoane. Candidații independenți nu pot participa la alegeri și în circumscripția națională.
  • În cazul în care candidatul a fost ales atât în circumscripția uninominală, cât și pe lista de partid în circumscripția națională, se ia în considerare doar rezultatul obținut în circumscripția uninominală, acesta nefiind luat în calcul ulterior la atribuirea mandatelor în baza listei de partid.
  • Pentru a afla care este numărul de mandate atribuite fiecărui partid/bloc electoral care a trecut pragul electoral, CEC:
    • determină numărul de voturi necesare pentru obținerea unui mandat din cele 50 atribuite circumscripţiei naţionale. Astfel, numărul de voturi valabil exprimate pentru toți concurenții electorali în ansamblu pe ţară se împarte la 50, obținându-se un coeficient electoral.
    • împarte numărul de voturi valabil exprimate obţinut de fiecare partid/bloc electoral la coeficientul electoral, obținându-se numărul de mandate ce revine fiecărui concurent. Numerele după fracţie mai mari de 5 se rotunjesc în partea crescândă, iar cele de 5 şi mai mici se rotunjesc în partea descrescândă.
    • repartizează succesiv numărul mandatelor de deputat rămase nedistribuite, câte unul fiecărui concurent, în ordine descrescândă, începând cu concurentul electoral care a obţinut cel mai mare număr de mandate.

Rezultatele votării sunt separate în mod clar și nu depind unele de altele la distribuirea mandatelor

Acest portal a fost realizat în cadrul Proiectului “Consolidarea democrației în Moldova prin alegeri incluzive și transparente” implementat de PNUD Moldova cu suportul financiar al Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID), Ambasadei Marii Britanii la Chișinău prin intermediul Fondului pentru Buna Guvernare și al Ambasadei Olandei prin Programul Matra.
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY